Reaktor/konwerter katalityczny, jak fachowo określa się katalizator, jest elementem mającym za zadanie oczyszczenie spalin produkowanych przez silnik. W trakcie pracy, jednostki napędowe wydzielają ogromną ilość szkodliwych dla środowiska gazów, takich jak choćby tlenki węgla, węglowodory czy tlenki azotu. Zadaniem konwertera jest właśnie neutralizacja tych substancji – element zawiera specjalne związki chemiczne (katalizatory), które to umożliwiają.
Konwerter katalityczny składa się z następujących elementów:
– rdzenia (monolit ceramiczny/metalowy)
– 3 warstw (aktywnej, pośredniej, uszczelniającej – izolacja cieplna)
– obudowa (stal odporna na rdzę).
Budowa katalizatora (źródło zdjęcia: autokult.pl)
Z kolei sam rdzeń składa się z kanalików (mogą być kwadratowe, prostokątne czy trójkątne), przez co w przekroju poprzecznym katalizator może przypominać plaster miodu.
Przekrój katalizatora (źródło zdjęcia: wikipedia.pl)

Wnętrze katalizatora samochodowego. Wikipedia: Licencja: Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.