Sportowe układy wydechowe – czym się cechują?

Sportowe układy wydechowe – czym się cechują?

Sportowe samochody znacznie różnią się konstrukcją od tych standardowych poruszających się po większości dróg. W ich budowie stawia się przede wszystkim na zoptymalizowanie osiągów silnika, jednocześnie mieszcząc się w regulaminowym poziomie hałasu. Co warto wiedzieć o sportowych układach wydechowych?

Tradycyjne a sportowe układy wydechowe – różnice

Tradycyjne układy wydechowe, stosowane w standardowych samochodach, stanowią kompromis pomiędzy cichą pracą a wydajnością. W sportowych autach stosuje się wydech, który cechuje się zmniejszonym oporem przepływających spalin, co przekłada się na podniesienie dynamiki jazdy. Z tego powodu takie elementy są zwykle głośniejsze, choć wciąż muszą spełniać normy wynikające z aktualnego prawa.

Układy stosowane w autach sportowych wykonuje się też z zupełnie innych materiałów. Są to bowiem elementy, które przez długi czas pracują w wysokich temperaturach. Są również narażone na działanie szkodliwych kwasów. W standardowych autach stosuje się podzespoły, które mają za zadanie pełnić swoją funkcję przez wiele lat. Wydechy sportowe często się wymienia, dlatego nie muszą być to elementy o długiej żywotności, ale o wysokiej odporności na chwilowe, bardzo wymagające warunki pracy.

Nie bez znaczenia są też tłumiki samochodowe sportowe. W pojazdach rajdowych zwykle montuje się tylko jeden egzemplarz. Jego prosta budowa pozwala na łatwiejsze przepływanie spalin, co przekłada się bezpośrednio na moc pojazdu. W samochodach miejskich wykorzystuje się układy złożone z dwóch lub trzech tłumików. W takich autach w zasadzie nie spotyka się pojedynczych podzespołów.

Sprawdź również: Downpipe – co to?

Zalety i wady sportowych układów wydechowych

Sportowe układy wydechowe są stale udoskonalane, co pozwala na wyeliminowanie wad, które były poważnym problemem jeszcze kilka lat temu. Do najważniejszych zalet tego typu podzespołów produkowanych w ostatnim czasie można zaliczyć:

  • trwałą budowę kolektora wydechowego – element ten jest projektowany tak, aby poprawić parametry silnika w jak największym stopniu. Oznacza to, że do jego produkcji konieczne jest wykorzystanie wytrzymałych, metalowych elementów, często robionych na specjalne zamówienie. Zdarza się, że w samochodach sportowych stosuje się części, które nie są odlewane w fabryce, co zapewnia ich unikatowość i lepszą jakość,
  • dużą średnicę – w samochodach sportowych zazwyczaj stosuje się wydech znacznie większej średnicy niż w modelach tradycyjnych. Taka budowa tych elementów pozwala na zwiększenie mocy.
  • Możliwość zwiększenia parametrów silnika – kolektory wydechowe poprawiają parametry pracy silnika, a zwłaszcza jego momentu obrotowego. W nowoczesnych autach sportowych stosuje się elementy, które powodują zmniejszenie zużycia paliwa przy zachowaniu wysokich osiągów,
  • prostą konstrukcję tłumika – element ten w samochodach sportowych ma za zadanie ograniczyć opory przepływu spalin. Najczęściej powstaje z wytrzymałej stali kwasoodpornej.

Układy wydechowe w autach sportowych często powstają na indywidualne zamówienie, bazując na szczegółowych projektach. Takie rozwiązanie sprawia, że gotowe elementy są gładkie i nie mają wad fabrycznych wynikających z procesu odlewania. Producent może samodzielnie zdecydować o długości kanałów i rozgałęzieniach, dzięki czemu wydech w aucie sportowym zawsze jest idealnie dopasowany do jego konstrukcji.

Układy wydechowe montowane w samochodach sportowych mają również jedną bardzo ważną wadę. Zwiększona średnica końcowej części całego systemu przekłada się bowiem na znacznie większy hałas.

Producenci takich pojazdów również muszą spełniać restrykcyjne normy dotyczące tego parametru. W gotowych autach sportowych silnik wciąż pracuje na tyle cicho, by nie narazić właściciela na problemy podczas kontroli drogowej. Inaczej jest jednak w sytuacji, gdy pasjonat samodzielnie wprowadza zmiany w konstrukcji auta.

układ wydechowy

Wpływ sportowych układów na samochód

Odpowiednio zaprojektowany sportowy układ wydechowy pozwala zwiększyć jego osiągi, a zwłaszcza moment obrotowy. Właściwie skomponowane elementy przyczyniają się też do zmniejszenia zużycia paliwa.

Sportowe układy wydechowe często można zamontować także w standardowych pojazdach, jednak wymaga to wprowadzenia wielu modyfikacji w ich konstrukcji. W przypadku aut rajdowych, biorących udział w wyścigach, niekiedy stosuje się też katalizator. Element ten wpływa negatywnie na tempo przepływu gazów, ale jest wymagany przez wewnętrzne przepisy.

Wydechy sportowe do samochodów powinny być montowane przez specjalistów. Samodzielne modyfikacje auta nie tylko są niebezpieczne, lecz także mogą doprowadzić do uszkodzenia ważnych elementów pojazdu.

Jeśli chcesz podnieść moc standardowego samochodu na co dzień poruszającego się po drogach, musisz także liczyć się z obowiązującymi przepisami. Określają one poziom hałasu, jaki może generować pojazd poruszający się w obszarze zabudowanym. Normy te są nieco inne w przypadku samochodów, które są wykorzystywane jedynie na specjalnych torach wyścigowych.