Regeneracja filtra DPF – na czym polega?
Każdy silnik diesla posiada element, który często potrafi spędzać sen z powiek kierowców. Chodzi oczywiście o filtr DPF, którego głównym zadaniem jest wyłapywanie spalin i zmniejszona ich emisja do atmosfery. Warto dodać, że prawidłowe działanie filtra DPF ważne jest nie tylko z powodu ekologii.
Konkretne normy odnośnie składu spalin wymagane są przez prawo, dlatego policjanci coraz częściej wykonują pomiary gazów z rury wydechowej. W jaki sposób poradzić sobie z zapchanym filtrem cząstek stałych? Czy taką regenerację można wykonać samodzielnie? Co zrobić, kiedy filtra nie da się już naprawić?
Jaka jest rola filtra DPF?
Filtr DPF (Diesel Particulate Filter) to urządzenie stosowane w silnikach diesla. Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji cząstek stałych, które zwane są również bardziej powszechnie sadzą. Warto nadmienić, że jest to kluczowy element systemu kontroli emisji spalin, który pomaga spełniać normy dotyczące emisji cząsteczek w pojazdach, które napędzane są olejem napędowym.
Rolą filtra DPF jest przechwytywanie i zatrzymywanie szkodliwych cząstek stałych, które powstają w wyniku niepełnego spalania w silniku diesla. Sadza jest szkodliwa zarówno dla ludzi, jak i dla środowiska naturalnego, dlatego filtr DPF stanowi kluczowy element kontroli emisji szkodliwych cząstek do atmosfery.
Kiedy dochodzi do zapchania DPF?
Zapchanie filtra DPF nie jest powszechnie spotykaną sytuacją, jednak zdarza się, że filtr przestaje działać tak, jak powinien. Jeśli chodzi o przyczyny takich awarii, to najczęściej jest to używanie niewłaściwego paliwa. Filtr DPF może zatkać się także z powody braku regularnej regeneracji, czyli procesu usuwania zgromadzonych cząstek stałych.
Warto zaznaczyć, że niewłaściwa regeneracja także może przyczynić się do szybszego zgromadzenia cząstek stałych i zapchania filtra DPF. Kolejnym czynnikiem wywołującym zapchanie filtra cząstek stały może być awaria systemu, taka jak uszkodzenie mechaniczne lub awarie czujników, które zakłócają proces regeneracji.
Dlaczego regeneracja filtra DPF jest ważna?
Zregenerowanie filtra DPF jest kluczowe, aby samochód z silnikiem diesla działał prawidłowo. Odpowiednia regeneracja redukuje emisję cząstek stałych. Dzięki temu nie ma ryzyka, że w trakcie kontroli policyjnej wyniki pomiaru spalin pokażą niewłaściwe odczyty.
Odpowiednia regeneracja, to także ochrona środowiska oraz zdrowia. Cząstki stałe emitowane przez silniki napędzane olejem napędowym zawierają wiele toksycznych substancji. Są nimi metale ciężkie, poliaromatyczne węglowodory oraz m.in. benzen. Toksyny te są szkodliwe nie tylko dla zdrowia, ale także dla środowiska naturalnego.
Zapchany filtr DPF może także powodować wzrost ciśnienia w układzie wydechowym. To z kolei prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika oraz innych elementów układu. Sprawny filtr DPF to także zachowanie osiągów pojazdu.
Jak przeprowadzana jest jego regeneracja?
Regeneracja filtra DPF może być przeprowadzona na kilka różnych sposobów. Metody te różnią się nie tylko od modelu, ale także od typu pojazdu. Pierwszą z metod jest regeneracja pasywna. Filtry projektowane są dziś tak, aby ich regeneracja odbywała się automatycznie, w trakcie normalnej eksploatacji. Dzieje się tak dzięki wysokiej temperaturze spalin, która występuje w trakcie dłuższych jazd ze zwiększonym obciążeniem silnika. Temperatura po prostu wypala sadzę, która zgromadziła się w filtrze DPF.
Regeneracja filtra cząstek stałych może być także przeprowadzona w sposób tzw. aktywny. Opcja ta dostępna jest jednak tylko w nowszych samochodach wyposażonych w zaawansowane systemy zarządzania silnikiem. Wówczas taka regeneracja filtra DPF może zostać wywołana ręcznie lub nawet automatycznie. Aktywna regeneracja polega na różnych sposobach zwiększania temperatury spalin – jest to np. wtrysk dodatkowej ilości paliwa do cylindrów w fazie wydechu. Dzięki temu cząstki stałe zgromadzone w filtrze.
Ostatnim sposobem jest regeneracja mechaniczna. Stosowana jest ona najczęściej w przypadku starszych pojazdów i wymaga demontażu filtra DPF i czyszczenie go za pomocą specjalnych urządzeń i narzędzi. Mechaniczna regeneracja jest często ostatnią deską ratunku, aby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie filtra cząstek stałych.
Co gdy nie da się zregenerować filtra DPF?
Filtr DPF jest dość odpornym elementem, jednakże zdarza się, że mimo regeneracji odmawia on posłuszeństwa. Wówczas jedynym sposobem na naprawę samochodu jest zakup nowego filtra, który jednak potrafi być dość kosztowny. Ceny takie elementu różnią się w zależności od modelu i marki samochodu. Koszt jego zakupu może wahać się od kilkuset, do nawet 2-3 tysięcy złotych.
Najlepszym sposobem na zamortyzowanie tego wydatku jest sprzedaż zużytego filtra na skupie. Pozwala to na zwiększenie budżetu i częściowo sponsoruje zakup nowego filtra DPF. W przypadku problemów z naprawą tego elementu, pozostaje jego odsprzedaż na skupie. Będzie to korzystne rozwiązanie, ponieważ nawet zepsute filtry DPF mają swoją wartość.