Monolit ceramiczny – czym jest, dlaczego jest taki cenny?

Monolit ceramiczny – czym jest, dlaczego jest taki cenny?

Katalizatory samochodowe to części pojazdu, które są bogate w metale szlachetne. Najpopularniejszym rozwiązaniem, które jest wykorzystywane w tych urządzeniach są wkłady ceramiczne. Co warto wiedzieć o monolicie ceramicznym i dlaczego jest on tak cenny?

Czym jest monolit ceramiczny?

Ów blok materiału znajduje się w obudowie katalizatora i jest istotny z tego względu, że zawiera metale szlachetne. Istnieją katalizatory metalowe i ceramiczne. Te pierwsze mają przekrój plastra miodu i cechują się długą żywotnością. Składają się one z tysięcy kanalików, które są pokryte metalami szlachetnymi. Katalizatory drugiego typu wykonane są z monolitu ceramicznego – są one pokryte palladem lub platyną, znajduje się w nich również rod. Charakteryzuje je mniejsza odporność na wysokie temperatury.

Popularniejszym obecnie rozwiązaniem są wkłady ceramiczne. Dostępne są katalizatory z jednym metalem szlachetnym lub z ich mieszkanką. Światowe zasoby wspomnianych metali szlachetnych są coraz mniejsze. To m.in. z tego powodu zajmujemy się ich odzyskiwaniem ze zużytych katalizatorów.

Żywotność katalizatorów – po jakim czasie należy je wymienić?

Katalizatory, tak jak każda część pojazdu, po pewnym czasie wymagają zastąpienia. Kiedy przyjdzie taki moment, skontaktuj się z nami. Po pierwsze, dzięki temu katalizator nie trafi na złomowisko, a ponadto uzyskane za tę część pieniądze będzie można dołożyć do zakupu  nowego rozwiązania. Zajmujemy się rozbiórką dostarczonego sprzętu, ważymy surowiec i analizujemy wyselekcjonowane próby. Skąd masz jednak wiedzieć, że nadszedł już czas na wymianę katalizatora?

Po pierwsze, znaczenie ma to, z czego wykonana jest ta część. Ważny jest również styl jazdy, a także poziom eksploatacji – tzn. liczba kilometrów, jaką rocznie pokonujesz autem. Żywotność katalizatorów montowanych w nowych autach jest duża – o wymianie możesz pomyśleć po przejechaniu około 150 tys. km. Natomiast w przypadku starszych pojazdów należy to robić częściej – co około 100 tys. km. Oczywiście są to orientacyjne przebiegi. Jeśli masz wątpliwości odnośnie do tego, czy przyszedł moment na wymianę katalizatora samochodowego, to wybierz się na badanie emisji spalin – na tej podstawie dowiesz się, czy ta część pojazdu nadal spełnia swoją funkcję i nie wymaga zastąpienia. W przypadku gdy okaże się, że jest to już konieczne, to zapraszamy Cię do naszego skupu.

Odzysk metali szlachetnych z katalizatora

Wiesz już, jaka jest budowa katalizatora samochodowego. W tej części pojazdu może się znajdować m.in. rod, pallad czy platyna, które po odzyskaniu mogą być powtórnie wykorzystane. Co robimy, aby osiągnąć ten cel? To, jak w danym przypadku odbywa się recykling katalizatorów, zależy przede wszystkim od materiału, który będzie temu podlegać. Istnieją różne sposoby odzyskiwania metali szlachetnych z katalizatorów. Najpierw należy ocenić, jaki jest skład danej części. Wtedy to za pomocą spektrometru identyfikowane są metale szlachetne, które znajdują się w katalizatorze. Następnie dochodzi do odzyskania tych metali z monolitu – należy wybrać odpowiednią metodę. Może się to odbywać poprzez:

  • Wypłukiwanie platyny – w tym przypadku katalizator umieszczany jest w ciekłych metalach, które krążą w obiegu zamkniętym i wypłukują platynę. Nie ma konieczności rozdrabniania tego materiału szlachetnego ani podgrzewania katalizatora do bardzo wysokich temperatur.
  • Rozdrabnianie ceramiki i metalu – z katalizatorów odzyskuje się nie tylko materiały szlachetne, ale również wspomniane ceramikę czy metal. W tym przypadku zastosowanie mają młyny kulkowe.

Metale szlachetne zawarte w monolicie ceramicznym

Celem naszych działań jest m.in. odzyskanie z katalizatora rodu, palladu i platyny. Są one wartościowe z wielu względów. Rod jest wykorzystywany m.in. do produkcji specjalistycznego sprzętu chirurgicznego, a w naturze występuje w bardzo małej ilości. Jeśli chodzi o platynę, to najczęściej z jednego katalizatora jesteśmy w stanie uzyskać kilka gram tego materiału szlachetnego – z tego powodu procesowi temu z reguły nie podlegają pojedyncze części, tylko jednorazowo duża liczba katalizatorów. Z reguły dochodzi do tego na drodze procesów pirometalurgicznych oraz hydrometalurgicznych. Pallad natomiast jest coraz częściej wykorzystywany w motoryzacji jako zastępstwo dla drogiej platyny. Ten materiał jesteśmy w stanie odzyskać podczas tych samych działań, które realizujemy w celu otrzymania wspomnianej platyny.

Odzyskiwanie metali szlachetnych z monolitu – dlaczego jest tak ważne?

Z takim działaniem wiąże się kilka korzyści. Po pierwsze – zużyta część samochodowa nie trafia na wysypisko, tylko do naszego skupu. Po drugie – zapłata, którą uzyskasz, pokryje część kosztów wymiany tego rozwiązania. Natomiast trzecią, bardzo ważną kwestią jest fakt, że recykling katalizatorów pozytywnie wpływa na środowisko. W ten sposób ograniczana jest ilość odpadów i zmniejszana ilość energii, która potrzebna jest do pozyskania wymienionych metali szlachetnych w kopalniach. Dzięki recyklingowi zapotrzebowanie na metale można w pewnym stopniu zaspokoić. Pamiętajmy również o tym, że ich wydobywanie idzie w parze z wydostawaniem się do środowiska metali niebezpiecznych, które zanieczyszczają środowisko. Nasze działania zmniejszają skalę tego zjawiska.

Jak zatem widzisz, sprzedaż katalizatora w skupie wiąże się tak naprawdę wyłącznie z korzyściami. Zgłoś się do nas, a wtedy dowiesz się, ile możesz uzyskać za tę część samochodu.