Katalizator uniwersalny – czym jest?

Katalizator uniwersalny – czym jest?

Rolą katalizatora jest oczyszczanie spalin ze szkodliwych toksyn, dlatego ten element jest niezbędny w każdym samochodzie. Skuteczne niwelowanie toksyczności spalin jest możliwe dzięki specjalistycznej budowie oraz obecności rzadkich metali, przez co ceny katalizatorów windowane są na bardzo wysokie poziomy.

Uszkodzony katalizator potrafi przyprawić kierowcę o dreszcze, gdyż oznacza jedno – spore wydatki. W niektórych autach będzie to koszt rzędu kilku tysięcy złotych, dlatego kierowcy poszukują rozmaitych metod na amortyzację wydatków. Jednym ze sposobów jest katalizator uniwersalny.

Czym różni się od standardowego? Kiedy warto zdecydować się na niego i jak go dobrać do konkretnego samochodu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.

Czym różni się katalizator uniwersalny od oryginalnego?

Wymiana katalizatora to finansowy cios dla kierowcy. Te istotne elementy układu wydechowego najczęściej ulegają awarii, jeżeli kierowca użytkuje samochodów w trybie miejskim.

W takich warunkach katalizator ulega zapchaniu, ponieważ praca silnika na niskich obrotach nie pozwala osiągnąć temperatury 500-600 °C, która jest potrzebna do tego, aby odpowiednio go rozgrzać.

Kierowca teoretycznie ma dwa wyjścia: kupić nowy katalizator lub zdecydować się na jego regenerację. Największą wadą pierwszego rozwiązania jest cena, ponieważ nowe reaktory katalityczne do niektórych samochodów to wydatek rzędu kilku lub kilkunastu tysięcy złotych.

Drugim rozwiązaniem jest regeneracja katalizatora, która prawdopodobnie pomoże na problem niedrożności, ale będzie to pomoc tymczasowa.

Istnieje jeszcze trzecie rozwiązanie, które można spokojnie umiejscowić pośrodku, czyli wybór katalizatora uniwersalnego. Jest to opcja będąca kompromisem pomiędzy zakupem nowego, drogiego katalizatora, a jego regeneracją.

Zalety uniwersalnego katalizatora

Katalizator uniwersalny ma dokładnie takie samo zadanie, jak jego oryginalny odpowiednik. Musi skutecznie neutralizować szkodliwe związki oraz gazy powstające w trakcie spalania paliwa. Sposób działania uniwersalnego katalizatora również jest identyczny.

Kolejną – jednocześnie najbardziej przekonującą – zaletą jest cena uniwersalnego reaktora katalicznego, która jest niższa od oryginalnego katalizatora do danego modelu samochodu.

Co więcej, katalizatory uniwersalne to także bardzo skuteczny sposób zabezpieczenia tego elementu przed kradzieżą. Jak to możliwe?

Otóż oryginalne reaktory katalityczne charakteryzują się wysokim standardem wykonania oraz dużą zawartością cennych metali takich jak pallad, platyna i rod. Z tego powodu te elementy są bardzo pożądane przez złodziei, którzy znają ich wartość na czarnym rynku.

Uniwersalne reaktory katalityczne nie są tak pożądane przez złodziei ze względu na niższą cenę i zdecydowanie mniejsze szanse na odsprzedaż. Dzięki temu samochód z uniwersalnym katalizatorem jest bezpieczny. Złodziejom nie będzie opłacało się wycinanie tego elementu.

Jeśli chodzi o wydajność katalizatorów uniwersalnych, to jest ona na tyle zadowalająca, że stanowi doskonałą, ekonomiczną alternatywę dla oryginalnych reaktorów katalitycznych.

W przypadku niektórych modeli oszczędność może wynosić nawet 50%. Jest to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich kierowców, którzy chcą zaoszczędzić na wymianie katalizatora, jednocześnie nie decydując się na jego regenerację.

Jak dobrać katalizator?

Największą wadą katalizatora uniwersalnego jest problem z jego dopasowaniem. W przypadku oryginalnych reaktorów katalitycznych dopasowanie ich do danego samochodu jest dziecinnie proste.

Zdecydowanie inaczej wygląda sytuacja z dobraniem katalizatora uniwersalnego. Jedyne, co możesz zrobić, to zaufać sprzedawcy, który na co dzień zajmuje się sprzedażą elementów układu wydechowego.

Wówczas potrzebne będzie dostarczenie sprzedawcy niezbędnych danych takich jak numer VIN. Są w nim zaszyfrowane następujące informacje: kraj pochodzenia, przeznaczenie, rok produkcji, marka, numer seryjny oraz rodzaj wyposażenia.

Oprócz numeru VIN warto podać także informacje o modelu i silniku – będzie szybciej.

Sprzedawca powinien podpowiedzieć, który rodzaj katalizatora uniwersalnego będzie pasował do danego samochodu.

Dobór uniwersalnego reaktora katalicznego nie jest wcale prosty, ponieważ na rynku są dostępne katalizatory, które spełniają normę Euro 3, Euro 4, Euro 5 oraz Euro 6. Dopasowując katalizator do danego samochodu, to właśnie spełnianie norm bierze się pod uwagę w pierwszej kolejności.

Szczególnie ostrożnym trzeba być podczas zakupu katalizatora uniwersalnego przez Internet. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że pasujący pod względem cech katalizator nie będzie możliwy do zamontowania ze względu na niedopasowanie do układu wydechowego danego samochodu.