Jakie katalizatory są najpopularniejsze?

katalizatory

Katalizator zrewolucjonizował sposób oddziaływania pojazdów na środowisko naturalne. Jest czymś więcej niż zwykłym elementem układu wydechowego. Wyłapuje i neutralizuje szkodliwe zanieczyszczenia i substancje powstające w wyniku spalania paliwa w komorze silnika. Można powiedzieć, że jest czymś w rodzaju filtra i… występuje w kilku odmianach.

Aby katalizatory mogły realizować swoje zadanie, niezbędne są zawarte w nich metale szlachetne, takie jak platyna, rod i pallad. To właśnie one pełnią właściwą funkcję katalityczną. Ich obecność sprawia, że skład chemiczny spalin wydostających się z komory spalania jest inny niż ten, który pochodzi z rury wydechowej.

Obecne normy emisji spalin powodują, że katalizatory muszą być coraz wydajniejsze w działaniu. Na rynku dostępnych mamy kilka rodzajów katalizatorów. Możemy je podzielić ze względu na materiał i funkcje, jakie pełnią. Najbardziej popularne są katalizatory stosowane w przemyśle motoryzacyjnym, czyli katalizatory samochodowe, obecne zwłaszcza w układach wydechowych samochodów benzynowych i diesla. Wśród nich wyróżniają się katalizatory zawierające platynę, pallad i rod.

Spis treści:

Poznaj samochody z najdroższymi katalizatorami

Czy wiesz, które samochody są wyposażone w najcenniejsze katalizatory? Zdecydowany prym, co nie jest zaskoczeniem, wiodą samochody luksusowe, między innymi:

  • Porsche Spyder: 25 000 złotych,
  • Ferrari F430: 16 000 złotych,
  • Mercedes-Benz S600: 2 800,
  • BMW (model 1432066): 5 400 złotych,
  • Audi A6: 4 300 – 5 800 złotych.
  • Najdroższe katalizatory wśród samochodów dostawczych i SUV to:
  • Nissan X-Trail: 11 500,
  • Toyota Land Cruiser: 10 000,
  • Ford Transit: 8 600.

Rodzaje katalizatorów ze względu na materiał wykonania

We wnętrzu katalizatora znajdują się metale szlachetne – to dzięki nim możliwe jest oczyszczanie spalin. Mogą być one umieszczone na ceramicznym monolicie z dużą liczbą małych kanalików – wówczas mamy do czynienia z katalizatorami ceramicznymi. Oprócz nich dostępne są katalizatory metalowe, w których metale szlachetne znajdują się na metalowej folii.

Katalizatory ceramiczne

Cieszą się największą popularnością. Oferują równowagę między wydajnością, trwałością, ceną i wpływem na środowisko.

Ich rdzeń wykonany jest z tlenku glinu lub tlenku cyrkonu, które są materiałami o wysokiej porowatości i dużej powierzchni właściwej. To dzięki nim katalizator ceramiczny ma świetną zdolność do przyspieszania reakcji chemicznych, co z kolei przekłada się na wysoką skuteczność w redukcji toksycznych substancji. Do zalet katalizatorów ceramicznych należą:

  • wysoka skuteczność katalityczna, zwłaszcza tlenku węgla, azotu i węglowodorów,
  • odporność na wysokie temperatury i szok termiczny – idealne do silników spalinowych,
  • stabilność chemiczna,
  • długotrwałe działanie,
  • wysoka wydajność, która ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa,
  • niższa cena w porównaniu do katalizatorów metalowych.

Katalizatory metalowe

Znane są również pod nazwą katalizatory monolityczne. Ich rdzeń wykonany jest z cienkowarstwowych struktur metalowych, m.in. stali nierdzewnej. Oferują wysoką wytrzymałość i potencjalnie lepsze osiągi w porównaniu do katalizatorów ceramicznych.

Choć ich główną wadą jest wyższa cena w porównaniu do katalizatorów ceramicznych, do zalet należą:

  • wytrzymałość mechaniczna,
  • odporność na wstrząsy, drgania i szok termiczny,
  • szybkie nagrzewanie – pozwala na efektywniejsze oczyszczanie spalin,
  • dobra przepustowość – umożliwia swobodny przepływ spalin,
  • możliwość wykorzystania w tuningu – pozwalają na precyzyjne dostrojenie układu wydechowego.

Metal nagrzewa się szybciej od ceramiki i tym samym szybciej osiąga temperaturę pracy. W konsekwencji potrzebuje mniej czasu na oczyszczenie spalin. Dodatkowo w wyniku uderzenia, np. kamieniem, może się odkształcić, ale nie ulegnie trwałemu pęknięciu.

Dowiedz się więcej: Rodzaje katalizatorów: ceramiczne czy metalowe

Popularne rodzaje katalizatorów ze względu na funkcje

Kolejnym kryterium podziału katalizatorów jest podział ze względu na zadania. Katalizator ma sprawić, że w spalinach będzie mniej niebezpiecznych związków, jednak różnią się tym, na jakie związki działają.

Katalizatory redukujące

Katalizator redukujący stosowany jest w układach wydechowych pojazdów i instalacjach przemysłowych. Działa na tlenki azotu i redukuje ich emisję. Najczęściej występuje w samochodach z silnikiem Diesla. Rzadko stosuje się je osobno, zwykle wchodzą w skład rozwiązań trójfunkcyjnych.

Katalizatory utleniające

Działają na tlenki węgla i węglowodory. Dzięki strukturze plastra miodu maksymalizują obszar kontaktu pomiędzy spalinami a katalizującymi metalami, w efekcie czego zamieniają je na mniej szkodliwy dwutlenek węgla i nieszkodliwą parę wodną.

Katalizatory trójdrożne

Są połączeniem dwóch poprzednich rodzajów katalizatorów. Ich zadaniem jest więc utlenianie i redukowanie szkodliwych związków węglowodorów oraz tlenków azotu w mniej szkodliwe gazy. Działają z metalami szlachetnymi, takimi jak pallad, platyna, rod. Najczęściej wykorzystuje się je w samochodach z silnikami benzynowymi.

Katalizatory SCR

Służą do redukcji tlenków azotu w spalinach silników Diesla i robią to, wykorzystując amoniak (lub mocznik — AdBlue) do przekształcenia tlenku azotu w azot i parę wodną.

Podsumowując:

  • samochody benzynowe – zawierają głównie katalizatory trójdrożne, które redukują emisję tlenków azotu, węglowodorów i tlenku węgla,
  • samochody diesla – wyposażone są najczęściej w katalizatory SCR, czyli selektywnej redukcji katalitycznej oraz i filtry cząstek stałych (DPF).

Najpopularniejsze modele katalizatorów:

  1. KT6029/A9404900114/ZGS002 (Mercedes Benz Vito w wersji 2.2 CDI).
  2. A0004900514/150350860000 (Mercedes).
  3. KT6029/A9404900214/ZGS003 (Mercedes).
  4. 1338014080/4K12-J595/LYUX-02 (Fiat Ducato).
  5. 1432066/ICP (samochody marki BMW).