Jak dbać o filtr FAP?
Masz samochód z filtrem cząstek stałych? Praktycznie każdy kilkuletni diesel ma zamontowane takie rozwiązanie, więc lepiej zawczasu poznać tajniki bezproblemowej eksploatacji takiego samochodu! Jazda autem z filtrem sadzy wcale nie musi być tak kłopotliwa, jak to powszechnie się wydaje – wystarczy wiedza na temat odpowiedniej eksploatacji.
Generalnie, filtry samochodowe dzieli się na dwa rodzaje: mokry (FAP) oraz suchy (DPF). Ten pierwszy występuje z reguły w samochodach koncernu PSA (Citroen i Peugeot), ale także w autach z francuskim silnikiem, jak choćby Volvo, Ford czy Mazda. Z kolei filtr DPF spotkasz w dieslu każdej innej marki.
Jak oczyścić filtr?
Niewielka pojemność filtra sprawia, że bardzo szybko może on ulec zapełnieniu. Tę część z zabrudzeń można oczyścić na dwa sposoby: podczas jazdy (przepalanie) i w warunkach warsztatowych. Oczyszczenie filtra podczas jazdy wymaga specjalnej techniki – silnik musi pracować w konkretnym zakresie obrotów, nawet na odcinku kilkunastu kilometrów.
Jak przebiega proces regeneracji filtra w warunkach warsztatowych? Na początku, zdemontowany z auta element jest mechanicznie oczyszczany z resztek sadzy. Następnie, część umieszczana jest w specjalnym piecu indukcyjnym, w którym panują temperatury rzędu kilkuset stopni, co pozwala na ostateczne usunięcie zanieczyszczeń.
Kiedy wymienić FAP?
Żywotność filtra cząstek stałych szacowana jest na przedział około 80-180 tysięcy – zależy to głównie od warunków eksploatacji. Po tym czasie pojawia się konieczność wymiany filtra na nowy, a koszt takiej operacji w ASO może wynieść nawet prawie 10 tysięcy złotych! Niestety, często jest to zabieg konieczny.
Nieco lepiej sytuacja wygląda w przypadku filtrów suchych, czyli DPF. Co prawda ich żywotność jest znacznie mniejsza (przeciętnie wymagają wymiany co 120 tysięcy kilometrów), to jednak zakup fabrycznie nowej części jest znacznie tańszy i w zależności od marki kosztować będzie zaledwie kilka tysięcy złotych.
Koszty wymiany a regeneracja
Co zrobić, gdy filtr cząstek stałych odmówi posłuszeństwa? Można wymienić go na nowy, ale jeżeli ta operacja okaże się zbyt kosztowna, pozostaje regeneracja. Koszt takiego zabiegu wyniesie zaledwie kilkaset złotych, a w wielu przypadkach przywraca filtrowi cząstek stałych praktycznie fabryczną sprawność.
W przypadku starszych aut, regeneracja filtra będzie doskonałym rozwiązaniem. Dobra cena regeneracji sprawia, że taki zabieg jest znacznie bardziej korzystny niż całkowite usunięcie filtra, które zresztą jest niezgodne z polskim prawem. Auto z usuniętym filtrem cząstek stałych nie tylko znacznie bardziej truje środowisko, ale także może szybciej ulec różnym awariom.
Skup filtrów
Chcesz pozbyć się zużytego filtra? Zgłoś się do nas! Prowadzimy skup filtrów cząstek stałych w każdym stanie. Profesjonalnie wycenimy wartość filtra z Twojego auta, gwarantując Ci najlepszą cenę na rynku. Dzięki nam, pozbędziesz się kłopotu i odzyskasz część pieniędzy za naprawę czy wymianę filtra w swoim samochodzie!