Czy da się zastąpić katalizator?

Czy da się zastąpić katalizator?

Istnieje kilka usterek, które każdego kierowcę potrafią przyprawić o zawrót głowy. Oprócz legendarnej już w świecie motoryzacji uszczelki pod głowicą, równie złą sławą cieszy się wymiana katalizatora.

Ten niezbędny element układu wydechowego wyróżnia się nie tylko skutecznym eliminowaniem szkodliwych gazów ze spalin, ale także bardzo wysoką ceną. Reaktor katalityczny to koszt nawet kilku tysięcy złotych, dlatego kierowcy starają się znaleźć jakąkolwiek alternatywę.

Brak katalizatora jest niezgodny z przepisami, dlatego zamiast oryginalnych części wielu kierowców decyduje się na wybór zamiennika, czyli katalizatora uniwersalnego.

W tym artykule przedstawimy jego najważniejsze zalety oraz pokażemy, czym grozi szukanie innych rozwiązań dotyczących zepsutego reaktora katalicznego.

Uniwersalny katalizator

Katalizator jest w stanie wytrzymać 200 lub nawet 300 tysięcy kilometrów bez wymiany lub zepsuć się po zaledwie 150 tysiącach przejechanych kilometrów. Wszystko jest uzależnione od sposobu jazdy oraz trwałości samego reaktora katalicznego.

Na usterki i awarie najbardziej narażone są katalizatory samochodów jeżdżących głównie w ruchu miejskim. Układ wydechowy w takim cyklu nie jest w stanie odpowiednio się rozgrzać, przez co spaliny nie osiągają temperatury 500-600°C. Wówczas katalizator szybko się zapycha, co finalnie prowadzi do awarii.

Kiedy awaria staje się faktem, właściciel auta zostaje postawiony przed trudną decyzją – zakupić nowy katalizator czy zregenerować uszkodzony?

Nowe katalizatory często osiągają bardzo wysokie kwoty. Mogą one oscylować w granicach nawet kilku tysięcy złotych. Z tego powodu wielu kierowców wybiera usługę regeneracji, której skuteczność w dużej mierze zależy od stanu katalizatora oraz ilości wcześniejszych regeneracji.

Trzecim rozwiązaniem jest zakup katalizatora uniwersalnego. Jest on znacznie tańszy od oryginału, a jednocześnie charakteryzuje się podobną skutecznością działania.

Z tego powodu katalizator uniwersalny jest bardzo często wybieraną alternatywą, która ma zminimalizować koszty oraz zapewnić odpowiednią pracę całego układu wydechowego.

Zamiennik

Dobór zamiennika, czyli katalizatora uniwersalnego, nie jest wcale prostym zadaniem. W przypadku oryginalnych reaktorów katalitycznych dobór jest bardzo prosty, ponieważ wystarczy wybrać część oznaczoną odpowiednią sygnaturą.

Zamienniki katalizatorów nie są już tak łatwe w doborze ze względu na ich uniwersalność. Wybierając np. reaktor katalityczny do Mitsubishi Lancer, wiadomo jest, jaki model będzie pasował idealnie. Wybierając zamiennik, warto doradzić się specjalisty, który na co dzień ma doświadczenie w dobieraniu części do układu wydechowego.

Odpowiednie dopasowanie katalizatora uniwersalnego wymaga, aby w pierwszej kolejności podać numer VIN. Dzięki niemu możliwe jest ustalenie niezbędnych parametrów samochodu takich jak rok produkcji, numer seryjny, rodzaj wyposażenia, itp.

Podając specjaliście numer VIN, dobrze jest także napisać markę, model, rocznik i rodzaj silnika. To znacznie skróci poszukiwanie pasującego zamiennika.

Znalezienie uniwersalnego katalizatora, który będzie idealnym zamiennikiem dla oryginalnej części, jest sporym wyzwaniem. Jest to spowodowane dużym zróżnicowaniem katalizatorów uniwersalnych pod kątem spełniania norm takich jak Euro 3, Euro 4, Euro 5 oraz Euro 6.

To właśnie spełnianie norm jest jednym z głównych wyznaczników kompatybilności z danym układem wydechowym. Problem jednak tkwi w tym, że dopasowanie zamiennika katalizatora do układu wydechowego pod kątem spełnienia norm nie oznacza, że będzie pasował rozmiarowo.

Wówczas pojawia się przeszkoda, ponieważ katalizator musi być bardzo dokładnie dopasowany do układu wydechowego. W przeciwnym razie odpowiednie zamontowanie tego elementu nie będzie możliwe.

To właśnie z tego powodu tak ryzykowne jest zamawianie zamienników przez Internet. Nigdy nie ma pewności, że dopasowany pod kątem norm zamiennik będzie pasował, jeśli chodzi o montaż.

Jak nie warto zastępować katalizatora?

Zdesperowani kierowcy, którzy nie chcą wydawać dużych kwot na oryginalną część, zastanawiają się, co wstawić zamiast katalizatora. Takie podejście może jednak przynieść więcej szkód niż pożytku, ponieważ reaktor katalityczny jest kluczowym elementem układu wydechowego.

Posiadanie sprawnego katalizatora jest wymagane przez prawo. Z kolei samochód pozbawiony tego elementu nie przejdzie corocznego badania technicznego.

Co więcej, jeżeli policjanci zatrzymają samochód, wystawią kierowcy mandat, zatrzymają dowód rejestracyjny oraz odprowadzą auto na lawecie na koszt kierowcy.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jazda bez katalizatora jest także niebezpieczna dla samego kierowcy, ponieważ auto bez sprawnego reaktora katalicznego zaczyna tracić moc. Prowadzenie rozregulowanego samochodu jest trudne i niekomfortowe.

Zamienniki, nazywane także katalizatorami uniwersalnymi, to jedyny sposób na skuteczne zastępstwo zużytego katalizatora.