Co to jest filtr dpf i do czego służy?
Filtr DPF to element układu wydechowego w samochodzie. Filtr pozwala znacznie zredukować, lub całkowicie ograniczyć emisję spalin. Poza tym, że wpływa na komfort jazdy innych użytkowników drogi (gęsty dym ogranicza widoczność pojazdów jadących za samochodem bez filtra oraz może osiadać na karoserii), jest bardzo istotny z punktu widzenia dbałości o środowisko. Wokół filtra DPF narosło wiele mitów – m. in. informacja, że zwiększa pobór paliwa. Wyjaśniamy, czym jest filtr DPF, jaka jest jego budowa oraz dlaczego jest niezbędną częścią w aucie.
Czym właściwie jest DPF?
DPF to skrót angielskiej nazwy filtra cząsteczek stałych (Diesel Particule Filter). Zazwyczaj ma postać okrągłej metalowej puszki, choć zdarza się, że ma płaski kształt. Wewnątrz obudowy znajduje się wkład (zazwyczaj metalowy lub ceramiczny) zbudowany z równolegle ułożonych kanalików. Kanaliki tworzą układ wlotowy oraz wydechowy – część posiada ślepy koniec od strony silnika, część od strony tłumika. Filtr DPF z reguły jest umieszczany w bliskim sąsiedztwie silnika, gdzie jest najwyższa temperatura spalin – dzięki takiemu umiejscowieniu zmniejszono ryzyko zapchania się filtra.
Filtr FAP a filtr DPF – czym różnią się te filtry cząstek stałych?
Na rynku można spotkać również filtr FAP – niektórzy błędnie uważają go za to samo co DPF. O ile funkcja obydwu filtrów jest identyczna – redukcja sadzy i szkodliwych gazów, to są to zupełnie inne technologie. Filtr DPF to tzw. „filtr suchy”, natomiast filtr FAP to „filtr mokry” – dozuje on specjalny płyn obniżający temperaturę zapłonu sadzy. Istnieje jeszcze technologia SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), która polega na dodawaniu wodnego roztworu mocznika do spalin silników diesla – w rezultacie z rury wydechowej wydobywają się wolny azot oraz para wodna, zamiast szkodliwych tlenków azotu.
Jak działa filtr DPF?
Zasada działania filtra DPF jest bardzo prosta – na powierzchni kanalików osadzają się wspomniane cząsteczki stałe. Dzięki temu emisja szkodliwych dla środowiska substancji (m. in. tlenku węgla) zostaje zredukowana lub całkowicie wyeliminowana (skuteczność wynosi od 80% do 100%). Warto nadmienić, że trujące cząsteczki stałe to dość duże grono związków szkodliwych zarówno dla człowieka, jak i dla środowiska. W tej grupie aerozoli atmosferycznych oraz gazów znajdziemy m. in. siarczany, azotany, tlenki metali ciężkich, a także rakotwórcze węglowodory aromatyczne. Jak widać – ograniczenie emisji tych substancji jest kluczowe dla zdrowia naszego oraz naszej planety.
Więcej informacji znajdziesz na https://catalystrecycling.pl/blog/filtry-czasteczek-stalych-informacje/.
Czy filtr DPF w samochodzie jest niezbędny?
Ze względu na ochronę środowiska (i zdrowia ludzi), w 2005 zostały wprowadzone normy restrykcyjne, które regulują pułapy emisji cząstek stałych. Sam katalizator jest niewystarczający do spełnienia tych norm i brak filtra DPF skutkuje niedopuszczeniem pojazdu do użytku na drogach publicznych. Jak do tej pory, nie zaprojektowano jeszcze równie wydajnego elementu ograniczającego wydzielanie trujących cząstek stałych w samochodach napędzanych silnikami spalinowymi.
Jak wydłużyć żywotność filtra DPF ?
Jak każdy element w samochodzie, filtr DPF również ulega zużyciu. Żywotność poszczególnych modeli filtra jest różna – niektórzy właściciele diesli muszą dokonać wymiany już po kilkunastu tysiącach kilometrów, inni mogą spokojnie przejechać ponad 120 000 kilometrów, zanim konieczna będzie wymiana. Wśród użytkowników samochodów z silnikami wysokoprężnymi panuje przeświadczenie, że filtr DPF skraca żywotność silnika, zwiększa zużycie paliwa czy też wpływa destrukcyjnie na układ oddechowy. To mity, wystarczy odpowiednio dbać o auto – wtedy zminimalizujemy konieczność wymiany filtra. Większość właścicieli diesla unika tej usługi z prostej przyczyny – koszt może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Warto zatem działać profilaktycznie, aby DPF służył nam jak najdłużej. Co warto wiedzieć, by wydłużyć czas użytkowania filtra DPF? Przede wszystkim to, że na eksploatację tego elementu negatywnie wpływają krótkie trasy. Wynika to z faktu, że na małych dystansach silnik nie rozgrzewa się na tyle szybko, by temperatura skutecznie wypalała sadzę wewnątrz filtra. W kwestii technicznej – na żywotność filtra DPF mają wpływ:
- Zawór recyrkulacji spalin (ERG) – nieprawidłowa podaż paliwa zwiększa ilość zanieczyszczeń w spalinach;
- Filtr powietrza – redukuje to stopień dymienia silnika;
- Ogólna kondycja samochodu – paliwo dobrej jakości, regularnie wymieniany olej i sprawna turbosprężarka przełożą się na mniejsze zużycie filtra DPF;
- Odpowiednia technika jazdy – wpływa na żywotność wszystkich elementów auta, w tym filtra DPF.
Kiedy wymienić filtr cząstek stałych?
Można przeoczyć moment, w którym należy wymienić zużyty filtr DPF – najlepiej skorzystać z usługi diagnostyki komputerowej u specjalisty. Zapchany filtr może prowadzić do uszkodzeń układu wydechowego, a na pewno znacząco wpłynie na zwiększenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Użytkownicy diesli, których przeraża wysoki koszt wymiany filtra mogą obniżyć nieco wydatek – w sprzedaży dostępne są zregenerowane filtry. Funkcjonalność takich filtrów nie jest mniejsza, a są zdecydowanie bardziej przyjazne dla portfela.