Strumienica zamiast katalizatora – co daje?

Strumienica zamiast katalizatora – co daje?

Każdy kierowca marzy o tym, aby posiadać szybki i dynamiczny samochód. Jeżeli auto fabrycznie nie jest wyposażone w mocne podzespoły, to wówczas kierowca chce w jakikolwiek sposób zwiększyć jego moc i osiągi. 

Tuning jest kosztowną sprawą, dlatego częściej stosuje się wymianę konkretnych części, aby usprawnić działanie konkretnych układów w samochodzie. Doskonałym tego przykładem może być strumienica, czyli coraz popularniejszy sposób na zwiększenie osiągów samochodu. Czym jest tak strumienica? Czy jest ona legalna i jakie efekty daje jej zamontowanie w aucie? Na te i inne pytania dotyczące strumienic odpowiadamy poniżej!

Strumienica – czym jest? Czy jest legalna?

Strumienica jest elementem, którego zadaniem jest zwiększanie tempa przepływu danego czynnika w silniku. Takie strumienice mogą być montowane w różnych miejscach, jak np. w układzie dolotowym, aby przyspieszyć przepływ powietrza, które dociera do komory spalania. Strumienice wyróżniają się swoją lekką budową i mogą być zarówno łuskowe, jak i szczelinowe.

Legalność strumienic jest bardzo często poruszanym w sieci tematem, ponieważ elementy te zwiększają osiągi samochodu. Warto dodać, że strumienice są w często stosowane jako zamienniki katalizatorów, co pomaga w zdecydowany sposób podnieść wydolność całego układu. Warto dodać, że takie działanie jest nielegalne, gdyż katalizator jest niezbędnym elementem układu wydechowego w każdym samochodzie. Jego obecność umożliwia skuteczne eliminowanie szkodliwych gazów w spalinach, dlatego katalizatory wymagane są przez prawo. Ich obecność sprawdzana jest nie tylko w przypadku badania technicznego, ale także policyjnej kontroli emisji spalin.

Strumienica, a katalizator – porównanie?

Strumienica to szczególnie interesujący zamiennik katalizatora, dla wielbicieli motoryzacji sportowej oraz tej tuningowanej. Rolą katalizatora jest zmniejszenie emisji szkodliwych gazów, które powstają  podczas spalania paliwa w silniku. W trakcie tego procesu powstają tlenki azotu (NOx, tlenki węgla (CO) oraz nie spalone węglowodory (HC). Katalizator przyspiesza reakcje chemiczne i tym samym eliminuje ze spalin szkodliwe związki.

Warto dodać, że katalizatory składają się z palladu, rodu oraz platyny, które odpowiedzialne są za przemianę tlenków azotu na azot oraz tlenków węgla na dwutlenek węgla. Katalizator w zdecydowanym stopniu ogranicza emisję szkodliwych substancji do atmosfery.

Strumienica jest zamiennikiem katalizatora, jednakże ta część w żadnym stopniu nie wykonuje zadań katalizatora. Strumienica nie jest w stanie usuwać ze spalin szkodliwych związków. Warto zaznaczyć, że strumienica bywa często nazywana atrapą katalizatora, ponieważ jej wygląd bardzo mocno przypomina katalizator. Różnicą jest oczywiście jej środek, który w przypadku strumienicy jest zupełnie pusty, zaś katalizator to o wiele bardziej złożona konstrukcja.

Sporą różnicą pomiędzy katalizatorem a strumienicą jest także ich cena. Katalizator w zależności od modelu samochodu oraz marki, potrafi kosztować średnio od 200 do nawet 800 złotych. W przypadku strumienicy, jej koszt wynosi zaledwie 50-100 złotych. Z tego też powodu dla wielu kierowców nowy katalizator jest bardzo dużym wydatkiem, zaś strumienica wydaje się po prostu doskonałą alternatywą. Warto dodać, że wielu kierowców decyduje się na taki zamiennik, ponieważ jest on nie tylko tańszy, ale może przyczyniać się także do zwiększenia mocy silnika. Kolejną popularną cechą tej modyfikacji jest zmiana dźwięku wydechy, którzy w przypadku strumienicy brzmi na bardziej drapieżny i sportowy.

Sprawdź również https://catalystrecycling.pl/blog/czy-da-sie-zastapic-katalizator/.

Co daje strumienica zamiast katalizatora?

Montaż strumienicy zamiast katalizatora jest nielegalny, jednakże wielu kierowców i tak się na to decyduje – przynajmniej do najbliższego badania technicznego. Jeśli chodzi o pozytywne skutki, to jest to głównie zwiększenie mocy i wydajności silnika. Strumienica o większej średnicy jest w stanie zwiększyć przepływ spalin, co prowadzi z kolei do niewielkiego zwiększania mocy oraz osiągów silnika. Takie modyfikacje często stosowane są w motoryzacji sportowej lub w autach tuningowanych.

Kolejnym pozytywnym aspektem zamontowania strumienicy jest bardziej sportowy i donośny dźwięk wydechu. Samochód brzmi wówczas, jakby miał zamontowany sportowy tłumik. Dla niektórych kierowców jest to istotna zmiana, która motywuje do zastąpienia katalizatora strumienicą.

Jeśli chodzi o negatywne skutki takich działań, to jest to przede wszystkim emisja szkodliwych substancji do atmosfery. Eliminując katalizator, taki kierowca pozbywa się także możliwości eliminowania szkodliwych efektów spalania paliwa.

Co więcej, wybór strumienicy w zamian za katalizator jest także poważnym naruszeniem przepisów, które karane jest wysokim mandatem. Policjanci coraz częściej przeprowadzają w miastach i na trasach kontrole emisji spalin. W przypadku wykrycia tego, że katalizator został zastąpiony strumienicą, kierowcę czekają konsekwencję w postaci mandatu.

Mimo negatywnych konsekwencji, niektórzy kierowcy decydują się na montaż strumienicy zamiast nowego katalizatora.