Regeneracja katalizatora – na czym polega?

Regeneracja katalizatora – na czym polega?

Katalizator to ważna część układu wydechowego, która odpowiada za redukcję zanieczyszczeń i prawidłową pracę silnika. Intensywna i długotrwała eksploatacja pojazdu może doprowadzić do uszkodzenia reaktora katalitycznego. Na szczęście można go zregenerować.

Wbrew pozorom katalizator jest dość trwałą częścią samochodową przystosowaną do pracy w ciężkich warunkach. Został tak zaprojektowany, aby wytrzymać wysokie temperatury, wilgoć oraz uderzenia mechaniczne. Jego zużycie przyspiesza tankowanie niewłaściwego paliwa, źle wykonana instalacja LPG czy gwałtowne wychłodzenie układu wydechowego.

Objawy uszkodzonego katalizatora

Nieprawidłowe obchodzenie się z autem, czynniki losowe lub zwykły upływ czasu mogą spowodować, że katalizator stanie się niedrożny lub ulegnie awarii. Chociaż terminy „zatkany” i „zepsuty” często są używane zamiennie, w praktyce określają inny rodzaj usterki.

„Zatkany” oznacza, że katalizator został w różny sposób zanieczyszczony – przeważnie cząstkami stałymi spalin. Dzieje się tak na przykład po wielu latach użytkowania auta lub gdy tankujesz paliwo o nieodpowiednich parametrach. Nagromadzone zanieczyszczenia ograniczają przepływ spalin, prowadząc do szeregu objawów wtórnych.

Mniej wydajny katalizator określany jest również jako „zepsuty”. Awaria tego typu może nastąpić w wyniku poważnych uszkodzeń zewnętrznych, wewnętrznej degradacji lub ekstremalnego zużycia.

Uszkodzony katalizator nie zawsze można w łatwy sposób rozpoznać. Niektóre z objawów mogą wskazywać na usterkę także innych podzespołów. Dlatego w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z samochodem udaj się do mechanika, który zdiagnozuje auto.

Uszkodzony katalizator objawy:

  1. Świecąca lampka „check engine”. To jedna z najczęstszych oznak zatkanego uszkodzonego katalizatora. Pojawia się na desce rozdzielczej, gdy ciśnienie wsteczne wytworzone w zepsutym katalizatorze ogranicza przepływ spalin. Pamiętaj jednak, że zapalona lampka może oznaczać inną awarię, na przykład usterkę sondy lambda.
  2. Problemy z uruchomieniem silnika. Niesprawny katalizator może również powodować problemy z odpalaniem auta. W dużej mierze wynika to z niedrożności układu wydechowego. Silnik po prostu dławi się.
  3. Spadek wydajności jednostki napędowej. W trakcie jazdy możesz zauważyć, że po wciśnięciu pedału gazu samochód nie przyśpiesza jak dawniej. To również może być spowodowane uszkodzeniem reaktora
  4. Większe zużycie paliwa. Pomimo spadku mocy, ciężko pracujący silnik będzie zużywał więcej paliwa.
  5. Dziwne grzechotanie. Katalizatory mają strukturę wewnętrzną przypominającą plaster miodu, która z czasem ulega degradacji. Kawałki wkładu mogą się odrywać, wydając charakterystyczne grzechotanie. Słychać to szczególnie mocno, gdy pojazd jest w ruchu.
  6. Nieprawidłowe testy emisji. Niemal w każdym przypadku pojazd z wadliwym katalizatorem nie przejdzie podstawowych testów emisji spalin. Jego wydajność spada, a więc nie jest w stanie skutecznie niwelować zanieczyszczeń.

 

Sprawdź również https://catalystrecycling.pl/blog/objawy-uszkodzonego-katalizatora/.

 

katalizator

 

Jak wygląda regeneracja katalizatora?

Jeśli podejrzewasz, że coś w Twoim aucie szwankuje, jak najszybciej udaj się do mechanika. Zwlekanie z naprawą katalizatora może doprowadzić do większej awarii, na przykład uszkodzenia silnika.

Jednym ze sposobów zdiagnozowania usterki jest pomiar podciśnienia w kolektorze dolotowym za pomocą wakuometru. Gdy na biegu jałowym wynik jest prawidłowy, a przy zwiększaniu prędkości obrotowej podciśnienie spada do zera, najczęściej świadczy to o zatkanym katalizatorze.

W wielu przypadkach, gdy katalizator nie jest całkowicie zniszczony można go zregenerować. Istnieją na to różne sposoby. Gdy problemy są niewielkie, czasami wystarczy wybrać się w dłuższą trasę, aby wypalić zalegające w rurze wydechowej zanieczyszczenia.

Jeśli to nie pomoże, należy oddać katalizator do profesjonalnego zakładu, który zajmuje się jego naprawą. Istnieją cztery główne metody regeneracji:

  • mechaniczna – polega na usunięciu zanieczyszczeń przy użyciu specjalnych narzędzi oraz sprężonego powietrza,
  • termiczna – zapchany katalizator jest podgrzewany do wysokiej temperatury, co powoduje wypalanie zanieczyszczeń,
  • ultradźwiękowa – zabrudzenia są usuwane przy wykorzystaniu fal ultradźwiękowych, które rozbijają drobinki sadzy oraz inne nieczystości,
  • chemiczna – to najczęściej stosowana metoda czyszczenia wkładów katalitycznych, które są płukane w specjalnym roztworze chemicznym. Płyn rozpuszcza zanieczyszczenia, udrażniając podzespół. Po zakończeniu płukania katalizator należy dokładnie wysuszyć.

Czy warto regenerować katalizator?

Przy ustalaniu całkowitego kosztu wymiany katalizatora bierze się pod uwagę kilka zmiennych. Obejmują one głównie cenę nowego katalizatora, a także robociznę związaną z jego wymianą. Z tego powodu występuje znaczna rozbieżność w całkowitym koszcie takich napraw, ponieważ różne są modele aut oraz cenniki warsztatów samochodowych

Można jednak oszacować, że będzie ona oscylowała w granicach 2-5 tys. zł. To dużo więcej, niż wynosi regeneracja katalizatora, która często nie przekracza tysiąca złotych. Ponadto profesjonalne czyszczenie pozwala przywrócić układ wydechowy do pełnej sprawności. Dlatego, jeśli jest to technicznie możliwe, zregeneruj katalizator.