Downpipe – co to?

Downpipe – co to?

Temat downpipe bardzo często przetacza się przez prasę motoryzacyjną oraz wszelkie portale o tej tematyce. Element ten znany jest doskonale wszystkim miłośnikom tuningu samochodowego, jednakże zdecydowana większość kierowców nie wie czym jest i w jakim celu się go montuje.

Downpipe to nic innego, jak dodatkowy element układu wydechowego, którego zadaniem jest poprawa charakterystyki pracy silnika.

Z tego tekstu dowiesz się nie tylko tego, czym jest downpipe i jak działa, ale także na co zwrócić uwagę przy jego zakupie. Ready? Set. Go!

Co to jest downpipe?

Najprostszą definicją, którą możesz znaleźć w sieci jest ta, że downpipe to po prostu kawałek rury. Nie da się ukryć, że w tym lakonicznym opisie znajduje się sporo logiki, ponieważ downpipe jest kawałkiem rury montowanym na samym początku układu odprowadzania spalin.

Każdy tuningowy układ wydechowy ma jeden podstawowy cel – ułatwić spalinom wyjście na zewnątrz. Każdy zakręt rur, przewężenie, elementy takie jak katalizator lub sondy lambda spowalniają prędkość, z jaką spaliny wydostają się z rury wydechowej.

Ulepszenie układu wydechowego za pomocą np. sportowego katalizatora lub elementu takiego jak downpipe sprawia, że przepustowość znacząco wzrasta. To właśnie z tego powodu downpipe jest jednym z podstawowych elementów skutecznego tuningu układu wydechowego.

Jak działa downpipe i jaki ma wpływ na silnik?

Standardowy układ wydechowy zazwyczaj jest wytwarzany z odlewanego metalu. Zaletami tego rozwiązania są stosunkowo niska cena oraz łatwość naprawy. Jeśli chodzi o wady, to zdecydowanie jest to porowatość powierzchni takiego układu.

Dlaczego ma to takie znaczenie w odniesieniu do szybkości wydalania spalin? Otóż wszelkie nierówności wewnątrz rury spowalniają wylatujące spaliny. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że prędkość spalin usuwanych z silnika często dochodzi do 300 m/s, dlatego każde ułatwienie tego procesu daje znaczące efekty.

Downpipe jest elementem, który znajduje się na pierwszej linii ognia, ponieważ montuje się go zaraz za kolektorem wydechowym w autach wolnossących (downpipe diesel) lub za turbosprężarką w samochodach doładowanych.

Downpipe pozwala spalinom szybciej opuszczać układ wydechowy, co z kolei prowadzi do sporej poprawy jakości pracy turbosprężarki.

Warto dodać, że downpipe montowany jest zamiast kawałka rury, na której oryginalnie znajduje się jeden z katalizatorów. Dzięki temu spaliny znacznie szybciej są wydalane z układu, ale jednocześnie charakteryzują się zdecydowanie wyższym poziomem zanieczyszczenia.

Jeżeli spełniają normy emisji spalin, to taki tuning nie wymaga dalszej ingerencji w układ wydechowy. Gorzej jest, kiedy downpipe powoduje znaczące zwiększenie szkodliwych substancji w spalinach. Rozwiązanie tego problemu jest jedno – montaż lepszego i sprawniejszego katalizatora, który montowany jest w kolejnych odcinkach układu.

Dlaczego downpipe uważa się za podstawowy element tuningu układu wydechowego? Otóż spaliny wychodzące z silnika mają wysoką temperaturę, co przekłada się na dużą objętość. Kolejne odcinki układu wydechowego sprawiają, że ich temperatura systematycznie spada (tak jak objętość). Odpowiednio dobrany downpipe ma spore znaczenie dla sprawności całego układu, ponieważ rozpędza spaliny, przez co nie dławią silnika.

Downpipe poprawia charakterystykę silnika, dzięki czemu lepiej i łatwiej wchodzi na wysokie obroty, zaś turbodziura istotnie się zmniejsza. Co więcej, downpipe poprawia także przebieg momentu obrotowego, przez co przyspieszanie jest bardziej dynamiczne.

Downpipe – na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Jeżeli chcesz wybrać właściwy downpipe do swojego samochodu, musisz przede wszystkim zdać się na opinie znawców i profesjonalistów.

Elementy typu downpipe mają wiele unikalnych kształtów, aby zapewnić możliwie najłagodniejszą drogę dla wylotu spalin. Downpipe musi być odpowiednio dopasowany do kształtu silnika, aby działał maksymalnie efektywnie.

Instalacja niewłaściwie dobranego elementu sprawi, że przepływ spalin może zostać zaburzony, co będzie skutkowało dławieniem się silnika. Wówczas downpipe nie będzie zwiększał jego efektywności, ale stanie się prawdziwym piątym kołem w Twoim wozie.

Ile kosztuje?

Jeżeli chodzi o cenę, to można znaleźć downpipe zarówno za 100 złotych, jak i 1000 złotych. Wszystko uzależnione jest od jego specyficznego kształtu, a także firmy produkującej ten element.

Wśród renomowanych marek można wymienić np. Hoffman Custom. Dobrze dopasowany do silnika downpipe zwiększający efektywność układu wydechowego, zawsze jest wart swojej ceny.

Na tym elemencie nie warto oszczędzać, a przy jego wyborze nie można kierować się wyłącznie jego ceną. Downpipe musi charakteryzować się doskonałą trwałością oraz jakością wykonania, ponieważ zarówno on, jak i cały układ wydechowy potrafią rozgrzać się do temperatury nawet 700 °C!

Podsumowując, downpipe jest jednym z podstawowych elementów, jeśli chodzi o tuning układu wydechowego. Jeżeli jest odpowiednio dopasowany do silnika, wówczas skutecznie zwiększa moment obrotowy i ułatwia spalinom wydostawanie się na zewnątrz.