Od czego zależy cena katalizatora?
Na cenę katalizatora wpływa kilka podstawowych czynników. Ważny jest stan urządzenia, zawartość metali szlachetnych i marka samochodu. Sprawdź, od czego jeszcze zależą ceny katalizatorów w skupie.
Skład katalizatora
Katalizator samochodowy składa się z kilku podstawowych elementów: obudowy – przeważnie wykonanej ze stali nierdzewnej, otuliny oraz wkładu ceramicznego lub metalowego. Obudowa jest pierwszą, zewnętrzną warstwą, której zadaniem jest ochrona bloku katalizatora.
Z kolei otulina oddziela wkład od obudowy, pełniąc jednocześnie funkcję izolacyjną. Dzięki niej obudowa w mniejszym stopniu się nagrzewa. Biorąc pod uwagę materiał, z którego został wykonany blok, katalizatory można podzielić na dwa główne rodzaje: z wkładem ceramicznym oraz metalowym.
Wkłady ceramiczne są tańsze, dlatego częściej są montowane w popularnych samochodach. Jednak nie są tak trwałe, jak katalizatory metalowe. Ponadto blok ceramiczny, stosowany w tego rodzaju katalizatorach, wolniej się nagrzewa, przez co jest mniej wydajny w oczyszczaniu spalin.
Dodatkowo ten rodzaj katalizatorów jest bardziej podatny na działanie wysokich temperatur. Z drugiej jednak strony, zastosowanie katalizatorów ceramicznych, przekłada się na cichszą pracę silnika.
Wkłady metalowe mają przewagę nad ceramicznymi, ponieważ szybciej się nagrzewają do temperatury niezbędnej do spalania toksycznych substancji z rury wydechowej.
Do produkcji wkładów metalowych używa się między innymi stopu żaroodpornej stali chromoniklowanej i aluminium. Są one nie tylko trwalsze niż wkłady ceramiczne, ale również ich cena jest wyższa, dlatego częściej są spotykane w droższych samochodach.
Funkcję katalityczną pełnią znajdujące się w bloku metale szlachetne, takie jak: platyna, pallad czy rod. Dzięki nim skład chemiczny spalin, które wydostają się z komory spalania, różni się od tych, które przedostają się do powietrza. Metale szlachetne to także najcenniejsze surowce znajdujące się w katalizatorze. Ich cena jest kształtowana na giełdach światowych.
Marka i model samochodu
Na cenę katalizatora wpływa również marka i model samochodu. Zasada jest taka, że im droższe auto, tym cena katalizatora jest wyższa. Najwięcej warte są wkłady aut klasy premium takie jak: Mercedes, BMW czy Audi. Za katalizatory pochodzące z takich samochodów możesz otrzymać około 800 – 1000 złotych.
Z kolei podzespoły katalityczne, zdemontowane z bardziej popularnych aut, jak na przykład Ford czy Opel, są wyceniane w przedziale 300 – 400 złotych. Wiele też zależy od konkretnego modelu, a także masy i wielkości katalizatora. Im cięższy wkład, tym prawdopodobnie więcej metali szlachetnych będzie zawierał.
Rok montażu katalizatora
Wycena katalizatora w skupie zależy również od jego stanu, a ten często jest powiązany z rokiem produkcji lub montażu. Katalizatory zamontowane stosunkowo niedawno, będą mniej wyeksploatowane, co przekłada się na lepszy stan poszczególnych elementów.
Młodsze katalizatory są nie tylko w lepszym stanie technicznym, ale często mają również więcej cennych metali szlachetnych oraz łatwiej można je poddać procesowi recyklingu.
Podsumowanie
Jak zatem widzisz, na cenę katalizatora w skupie, wpływa kilka kluczowych czynników. Najważniejsze z nich to: budowa oraz zawartość metali szlachetnych, marka i model samochodu, rok montażu oraz ogólny stan katalizatora.
Catalyst Recycling oferuje bardzo korzystne warunki współpracy dla obu stron. Dzięki kooperacji z różnymi podmiotami, jesteśmy w stanie zaproponować naszym klientom najlepszą cenę rynkową.
Prowadzimy skup zarówno indywidualny, jak i hurtowy wszystkich rodzajów katalizatorów: metalowych oraz ceramicznych, a także filtrów cząsteczek stałych DPF i FAP.
Dostarczone urządzenia są sprawdzane przy użyciu specjalistycznych urządzeń. Posiadamy w pełni wyposażone laboratorium, dzięki czemu jesteśmy w stanie szybko przeanalizować skład chemiczny katalizatorów i zaproponować konkretną cenę.
Zapraszamy do współpracy zarówno klientów prywatnych, jak i firmowych.