Co zrobić gdy zepsuł się katalizator?
Wbrew powszechnemu przekonaniu, katalizatory wcale nie wytrzymują całego okresu eksploatacji samochodu. Jest to element, który prędzej czy później z pewnością ulegnie uszkodzeniu. Orientacyjna wytrzymałość katalizatora wynosi około 200-250 tysięcy kilometrów. Problem jednak w tym, że na skrócenie tego okresu dosyć znacznie mogą wpłynąć niekorzystne warunki użytkowania auta.
Szacuje się, że w samochodach użytkowanych w mieście wytrzymałość katalizatora dosyć znacznie spada. Jazda na niedogrzanym silniku, na krótkich odcinkach, powoduje niedopalanie paliwa. Taka bogata mieszanka następnie wiąże się z częściami katalizatora, powodując ich uszkodzenie. Równie szkodliwa może być jazda na gazie LPG. Wyższa temperatura spalania powoduje szybkie zapychanie katalizatora – szczególnie, jeżeli instalacja jest rozregulowana.
Objawy zepsutego katalizatora
Jak rozpoznać zużyty katalizator? Przede wszystkim, dosyć znacznie spadają osiągi silnika. Jest to związane z “uwięzieniem” spalin w przedniej części katalizatora. Dodatkowo, dosyć istotnie wzrasta zużycie paliwa, a sam silnik wyraźnie zmienia dźwięk pracy. Oczywiście, każdy z tych objawów może wskazywać na coś zupełnie innego, ale warto przy okazji ich wystąpienia sprawdzić także katalizator.
W przypadku wielu współczesnych aut, jakiekolwiek usterki katalizatora na pewno doprowadzą do pojawienia się kontrolki silnika na desce rozdzielczej (lub filtra cząstek stałych – diesle). Jest to związane z nieprawidłowym działaniem układu oczyszczania spalin. Zazwyczaj silnik wpada także w tryb awaryjny, więc konieczna będzie wizyta w serwisie.
Czy warto usunąć katalizator?
Zużył Ci się katalizator? Możesz go usunąć, ale pamiętaj o zastąpieniu go nowym! Samochód bez katalizatora nie przejdzie przeglądu technicznego! Owszem, póki co badania czystości spalin w trakcie corocznego przeglądu nie są jeszcze aż tak bardzo rygorystyczne, ale już całkiem niedługo może się to zmienić!
Reasumując – stary i zużyty katalizator lub filtr cząstek stałych można usunąć. Warto jednak pamiętać, aby wymienić je na nowe. Tym bardziej, że zamienników na rynku nie brakuje i wcale nie jesteśmy skazani na kupno drogich części w autoryzowanych stacjach obsługi. A dodatkowo, na zużytym katalizatorze możemy również….zarobić!
Stary katalizator – co z nim zrobić?
Czy wyeksploatowany katalizator może przynieść nam pieniądze? Tak! Wystarczy odwiedzić punkt, jaki oferuje recykling katalizatorów samochodowych. Niezależnie od tego, czy w Twoim aucie jest katalizator metalowy czy też katalizator ceramiczny, jest to element, który zawiera ogromną ilość metali szlachetnych – rod, pallad czy platyna.
Cennik katalizatorów na skupie zależy zatem od jego wagi, ale także od zawartości metali szlachetnych w jego składzie. Za jeden niesprawny katalizator otrzymać można od 130 złotych (z Volkswagenów TDI), nawet do 850 złotych – w przypadku części sygnowanych logo Peugeota. Opłaca się? Pewnie że tak!
Gdzie sprzedam stary katalizator?
Jak znaleźć firmę, która kupi katalizator lub filtr cząstek stałych z naszego auta? Wystarczy wpisać „skup DPF” lub „skup katalizatorów” do wyszukiwarki internetowej. W bardzo dobrych cenach skupuje katalizatory samochodowe firma Catalyst Recycling, której siedziba znajduje się niedaleko Gorzowa Wielkopolskiego.