Reaktor katalityczny

Reaktor katalityczny

Czym właściwie jest katalizator samochodowy, jak popularnie określa się reaktory katalityczne? To element układu wydechowego, którego zadaniem jest oczyszczenie spalin produkowanych przez silnik ze szkodliwych elementów oraz kontrola odpowiedniej pracy układu odpowiedzialnego za spalanie paliwa właśnie.

Z zewnątrz, katalizator wygląda bardzo podobnie jak tłumik – jest to tak naprawdę blaszana puszka, której struktura zawiera całe mnóstwo kanałów, wypełnionych metalami szlachetnymi, jak choćby rod, pallad czy platyna. To właśnie z tego powodu katalizatory często padają łupem złodziei – metale szlachetne kosztują naprawdę sporo!

Historia katalizatorów

katalizatoryPierwsze katalizatory pojawiły się już w połowie lat 50 ubiegłego wieku, kiedy to francuski inżynier, Eugene Houdry próbował wynaleźć rozwiązanie, które pozwoli pozbyć się coraz bardziej uciążliwego smogu w amerykańskich miastach. Z kolei pierwszy katalizator gotowy do użycia w silniku spalinowym pojawił się w roku 1973.

Już dwa lata później (czyli w roku 1975) katalizator samochodowy trafił to powszechnego użycia. To właśnie wtedy, federalna Agencja Ochrony Środowiska w USA wydała dekret o wyposażeniu każdego samochodu zasilanego silnikiem spalinowym w reaktor katalityczny. Takie regulacje miały na celu zmniejszenie poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Instalacja i diagnostyka

Z reguły, katalizator umieszczony jest w kolektorze wydechowym samochodu – w starszych autach montowany był w okolicach rury wydechowej. Taka lokalizacja pozytywnie wpływa na nagrzewanie się katalizatora, co przyspiesza jego gotowość do oczyszczania spalin auta. W każdym katalizatorze zamontowane są dwa czujniki – tlenu oraz temperatury.

Jak wygląda diagnostyka katalizatorów? Sprawność reaktora katalitycznego w aucie jest cały czas monitorowana przez systemy elektroniczne. Czujniki, w postaci sond lambda, dokładnie mierzą ilość tlenu przepływającą przez katalizator, a jeżeli ta wzrasta, to oznacza to spadek sprawności reaktora katalitycznego.

Regulacje i aspekty prawne

katalizator samochodowyZgodnie z polskim prawem, każdy samochód wyprodukowany po 1993 powinien być wyposażony w katalizator. Jeżeli pojazd takiego rozwiązania nie posiada i stwierdzi to policja podczas kontroli drogowej, to za brak katalizatora grozi mandat w wysokości od 50 do 200 złotych. To jednak nie jedyna uciążliwość, która wiąże się z brakiem katalizatora.

Warto pamiętać o tym, że brak takiego urządzenia spowoduje niedopuszczenie pojazdu do ruchu – wiąże się to z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję oraz odholowaniem samochodu na parking policyjny, do momentu usunięcia usterki. Jest to w pełni zgodne z polskim prawem, ponieważ taki pojazd nie spełnia warunków dopuszczenia do ruchu.

Wady i negatywny aspekt katalizatorów

Czy katalizatory mają jakiekolwiek wady? Cóż, przede wszystkim ich użycie negatywnie wpływa na rzeczywiste osiągi pojazdu – testy wykazały, że usunięcie katalizatora z układu spalin samochodu może podnieść moc auta o kilka procent, co stanie się natychmiast odczuwalne w czasie jazdy takim samochodem.

Aby katalizator mógł działać, niezbędne jest jego nagrzanie się do temperatury roboczej. Ten proces odbywa się, niestety, ze szkodą dla środowiska – jednostka napędowa pracuje na bardzo bogatej mieszance, emitując tym samym spore ilości szkodliwych substancji do atmosfery. Dodatkowo, produkcja elementów do katalizatorów jest bardzo niebezpieczna dla środowiska

Skup katalizatorów

Pozbądź się zużytego katalizatora i zyskaj nawet do kilkuset złotych – prowadzimy skup katalizatorów z aut wszystkich rodzajów. Niezależnie od tego w jakim stanie jest katalizator w Twoim samochodzie, koniecznie zgłoś się do nas – zapewniamy szybką wycenę oraz doskonałe ceny przy skupie katalizatorów.