Objawy uszkodzonego katalizatora
Jak rozpoznać awarię katalizatora? Wszystkie współczesne auta wyposażone są w bardzo rozbudowane systemy diagnostyki pokładowej, które natychmiast poinformują kierowcę o jakichkolwiek nieprawidłowościach w pracy katalizatora samochodowego. O uszkodzeniu tego elementu może świadczyć pojawiająca się kontrolka silnika i błędy wskazujące na układ spalin.
Jeżeli na desce rozdzielczej nie pojawia się żaden komunikat, to niemalże pewnym symptomem problemów jest nagły wzrost zużycia paliwa, przy jednoczesnym osłabieniu osiągów pojazdu. Nieprawidłowo działający katalizator zwyczajnie blokuje przepływ paliwa w silniku, co ma wpływ na wydajność samochodu oraz zwiększa jego zapotrzebowanie na paliwo.
Informacje – jak trwałe są katalizatory?
To mit, że katalizatory są w stanie bezawaryjnie wytrzymać przez cały okres eksploatacji samochodu. Z reguły, objawy poważnego uszkodzenia pojawiają się już po przekroczeniu przebiegu 200 tysięcy kilometrów, ale w przypadku aut eksploatowanych w niekorzystnych warunkach może to nastąpić znacznie wcześniej.
Co może spowodować znaczne zmniejszenie trwałości katalizatora? Jeżeli pojazd porusza się głównie po mieście, to żywotność tego elementu znacznie spada. Bardzo często zdarza się, że auto eksploatowane wyłącznie w ruchu miejskim może wymagać wymiany katalizatora przy przebiegu 60-70 tysięcy kilometrów!
Co najczęściej powoduje awarie?
Jedną z głównych przyczyn awarii katalizatorów jest po prostu ich zużycie – jeżeli przebieg auta zbliża się do wartości granicznych dla tego elementu, to można się spodziewać awarii. Na uszkodzenie katalizatora wpływ ma również jazda na zbyt bogatej mieszance paliwa. Niespalone paliwo zalega w układzie, powodując zniszczenie uszkodzenie. Spory wpływ ma również spalanie przez silnik oleju.
Wiele osób uważa, że jazda na LPG ma wpływ na kondycję katalizatora. Rzeczywiście, nieprawidłowo wyregulowana instalacja gazowa może przyspieszyć zużycie tego elementu – temperatura spalania gazu jest bowiem znacznie wyższa niż benzyny, co przekłada się na znacznie szybsze zużycie poszczególnych części układu wydechowego.
Problemy z czujnikami
Katalizatory naszpikowane są elektroniką, której zadaniem jest stałe monitorowanie ich kondycji. Niestety, elektronika bywa zawodna, co powoduje, że czujnik sugeruje awarię tego elementu, choć sam katalizator jest w pełni sprawny. Z tego powodu, nawet jeżeli elektronika pokładowa wskazuje na awarię, warto udać się do mechanika na diagnostykę.
Zdecydowana większość współczesnych samochodów wyposażona jest w dwa czujniki tlenu (sondy lambda). Ich zadaniem jest monitorowanie ilości tlenu w spalinach auta – jeżeli ta wzrasta, to sugerować to może zmniejszenie pojemności katalizatora. Niestety, bardzo często uszkodzeniu ulegają same sondy, co powoduje błędne wskazania.
Przepalanie katalizatora
Wielu mechaników rekomenduje „przepalanie” katalizatora jako remedium na problemy z jego niską wydajnością. Niestety, w momencie gdy katalizator jest już zapchany, praktycznie nie ma szans, by jazda na wysokich obrotach pomogła go oczyścić. Co gorsza, takie działanie może tylko przyspieszyć ostateczną awarię, ze względu na nagły wzrost temperatury!
W zasadzie jedynym sposobem na pozbycie się problemów z katalizatorem jest wymiana go na nowy. Jeżeli cena jest zaporowa (tak często bywa w przypadku oryginalnych części), to można się zdecydować na katalizator uniwersalny. Raczej nie ma co liczyć na to, że usunięcie uszkodzonych części z wnętrza tego elementu przywróci mu fabryczna sprawność.
Kiedy katalizator jest uszkodzony – co z nim zrobić?
Co zrobić z uszkodzonym katalizatorem? Wbrew pozorom, jest to odpad, który wciąż ma sporą wartość! Dlatego już dziś skontaktuj się z nami i pozbądź się kłopotu! Zapewniamy atrakcyjne ceny skupu katalizatorów oraz szybką i profesjonalną wycenę każdej części. Odzyskaj pieniądze za katalizator już dzisiaj!