Usunięcie katalizatora z punktu widzenia prawa

Categories: Prawo
No Comments

Posiadanie katalizatora spalin w samochodzie podyktowane jest surowymi wymogami o ochronie środowiska, obowiązującymi w Unii Europejskiej. Zadaniem katalizatorów ceramicznych i metalowych montowanych w różnego rodzaju pojazdach na benzynę i w dieselu jest zmniejszenie poziomi emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Katalizatory spalin, ze względu na pracę w ciężkich warunkach, narażone są na działanie wielu czynników, które mogą powodować ich awarie. Pod wpływem uderzeń o podłoże, dużych różnic temperatur czy wilgoci, katalizatory spalin ulegają zapchaniu. W efekcie zmniejsza się moc pojazdu, silnik pracuje nierówno lub w ogóle nie odpala się.

Ustawa regulująca wycięcie katalizatora

Ze względu na wysokie koszty wymiany katalizatora, wielu kierowców decyduje się na jego usunięcie. Warto mieć jednak na uwadze, że takie rozwiązanie może przynieść nam więcej szkody niż pożytku. Przede wszystkim wycięcie katalizatora jest niezgodne z prawem. O ile brak konkretnej ustawy o posiadaniu katalizatora przez samochody, to obowiązujące są normy ekologiczne, których nie spełniają auta pozbawione katalizatora.

Brak katalizatora w samochodzie powoduje bowiem wzrost liczby toksycznych spalin, których ograniczenie jest jego zadaniem. Zdaniem niektórych silnik bez katalizatora jest nawet bardziej szkodliwy niż pojazd zaprojektowany bez tego urządzenia. Ubytek ten wychodzi już podczas zwykłego przeglądu, podczas którego nasz pojazd może nie przejść badań technicznych ze względu na jakość spalin.

Konsekwencje jazdy bez

Należy również pamiętać, że wyciągnięcie katalizatora lub zastąpienie go atrapą wpływa niekorzystanie na pracę samochodu. W wyniku zaburzonego przepływu spalin osiągi auta spadają, a ono samo pracuje głośniej. Lepszym rozwiązaniem jest wymiana katalizatora na nowy i oddanie starego do specjalnego skupu.