Filtry cząsteczek stałych – informacje

Categories: Informacje
No Comments

Filtr cząstek stałych to rodzaj katalizatorów, montowanych w układach spalinowych w silnikach Diesla. Ich zadaniem jest oczyszczanie spalin z sadzy oraz popiołu. To właśnie te elementy wpływały negatywnie nie tylko na środowisko naturalne, ale także powodują rozwój poważnych chorób płuc i układu oddechowego u ludzi na całym świecie.

Filtry cząstek stałych to mocno dyskusyjny dodatek – z jednej strony, doskonale chronią środowisko, z drugiej, powodują kolejne ubytki w portfelach kierowców. Co gorsza, niedługo może się okazać, że wiele miast całkowicie zakaże wjazdu dieslom do centrum – stało się to już choćby w stolicy Norwegii, Oslo.

Historia – od kiedy montuje się filtry?

Pierwsze filtry cząstek stałych powstały w 1980, ale w samochodach montowane są od roku 1996. Standardem w silnikach wysokoprężnych stały się dopiero w roku 2000, kiedy to grupa PSA (Peugeot i Citroen), zaczęła je montować w swoich autach osobowych oraz użytkowych, w celu spełnienia wyśrubowanych norm Euro 5.

Dziś próżno szukać samochodu z silnikiem wysokoprężnym bez filtra cząstek stałych. Praktycznie każde auto z silnikiem Diesla po 2005 ma już taki dodatek – nieliczne wyjątki (słabsze wersje silników koreańskich czy włoskich) jedynie potwierdzają tę regułę. Coraz bardziej wymagające normy spalin sprawiają, że mówi się nawet o montażu filtrów cząstek stałych do aut z silnikami benzynowymi.

Co to znaczy i jaka jest różnica pomiędzy filtrami FAP i DPF

Filtry FAP i DPF działają na podobnej zasadzie, ale są zupełnie różnymi urządzeniami. Filtr FAP (z francuskiego filtre à particules) to tak zwany filtr „mokry” – do jego działania niezbędny jest dotrysk specjalnego płynu, który należy okresowo uzupełniać. Z kolei filtr DPF (od angielskiego Diesel Particulate Filter) to tak zwany filtr „suchy” – działa bez takich dodatków.

W jakich autach znajdziemy filtry FAP, a w jakich DPF? To pierwsze rozwiązanie stosowane jest głównie w autach francuskich (Citroen, Peugeot, Renault), ale także w autach, w których zamontowano francuskie silniki, jak choćby Volvo, Ford czy nawet Mazda. Z kolei filtry DPF stosowane są przez wszystkich innych producentów.

Regeneracja filtrów i ich wypalanie

Co zrobić, gdy filtr ulegnie zapchaniu? Jednym ze sposobów jest tak zwane wypalanie, które można wykonać w czasie jazdy. Proces polega na poruszaniu się autem w konkretnym zakresie obrotów, przez kilkanaście kilometrów. Takie działanie przywraca sprawność filtrowi na jakiś czas – jeżeli auto porusza się głównie po mieście, do ponownego zapchania z reguły dochodzi bardzo szybko.

Często zdarza się, że filtr jest już w takim stanie, że jego wypalenie w czasie jazdy jest niemożliwe. W takiej sytuacji można skorzystać z procesu regeneracji filtrów – to proces fizycznego oczyszczenia elementu z sadzy, przez wypalenie jego zawartości lub wymianę wkładu. Taki zabieg kosztuje kilkaset złotych.

Najczęstsze problemy z filtrami samochodowymi

Głównym problemem z filtrem cząstek stałych jest jego ograniczona pojemność, szczególnie dotkliwa w autach, które poruszają się głównie po mieście. Wraz z kolejnymi cząstkami sadzy osiadającymi w jego wnętrzu, znacznie spada zdolność filtra do dalszego oczyszczania spalin, a w konsekwencji jego wydajność. W rezultacie, filtr ulega stopniowemu uszkodzeniu i po jakimś czasie może wymagać oczyszczenia.

W przypadku filtrów DPF, problemem jest także wzrost poziomu oleju silnikowego. Jednostka próbuje pomóc filtrowi w wypaleniu resztek sadzy, wtryskując większą ilość paliwa lecz z powodu niesprzyjających warunków to się nie udaje. W rezultacie, poziom oleju bardzo się podnosi, a sam środek smarny zmieszany z paliwem nie zapewnia już odpowiedniej ochrony silnikowi.

Kwestie prawne – czy można jeździć bez filtra samochodowego?

Problematyczne filtry cząstek stałych można dosyć łatwo usunąć. Obok fizycznego wycięcia filtra, cała procedura wymaga jedynie zaprogramowania komputera sterującego w samochodzie w taki sposób, by nie widział on brakującego elementu układu spalin. Dodatkowo, usunięcie filtra nie rodzi żadnych konsekwencji prawnych.

Z drugiej strony, biorąc pod uwagę negatywne nastawienie rządzących do aut z silnikami wysokoprężnymi, już za kilka lat polskie prawo może się zmienić i usunięcie filtra FAP/DPF będzie karalne. Tak jest choćby w Austrii czy Niemczech, w których to krajach wycięcie tego elementu oznacza mandat o wysokości nawet 3000 euro!

Usuwanie filtra cząstek stałych..

Zdecydowałeś się na usunięcie lub wymianę filtra cząstek stałych w swoim aucie? Na zużytym elemencie możesz jeszcze sporo zarobić – wystarczy, że sprzedasz go nam! Prowadzimy profesjonalny skup i recykling filtrów cząstek stałych. Oferujemy doskonałe ceny oraz warunki odkupu – przekonaj się, ile możesz zyskać!

Your Thoughts